به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، واقعیت این است که هدف این گزارش بدنام کردن چای شمال نیست، ولی بی در و پیکر بودن عرضه آن و نبود نظارت سبب شده است تا عرضه هرنوع چای با هر کیفیتی به صورت فله و در بستهبندیهای نایلونی بی نام و نشان طی سالهای گذشته تبدیل به برند چای شمال و مازندران شود و سودجویان بی نام و نشان هم بازار چای را در این مناطق با توجه به حضور دهها میلیونی گردشگران در سال به جولانگاه بیدردسر سودجویی خود تبدیل کنند.
اگر چه باشندگان استانهای شمالی در طول زمان یاد گرفتهاند که چای داخلی مورد نیاز خود را از فروشندگان شناسنامهدار مشخصی در بازار تهیه کنند و این دسته از فروشندگان هم معمولا هر ساله چای را از مزارعی تهیه میکنند که گذشت زمان کیفیت محصول را تایید کرده، ولی تقریبا قاطبه گردشگران از این چرخه درون استانی برای خرید چای داخلی بیاطلاعند و تنها بر اساس تعریف و تمجید شمالیها از چای شمال اقدام به خرید این محصول میکنند.
از انصاف نباید گذشت که در سالهای اخیر چای خشک تولید داخلی به دلیل کیفیسازی و تبلیغات توانست در مقایسه با چای خارجی، ذائقه و اعتماد ایرانیها را تا اندازه زیادی به خود جذب کند، ولی در کنار این روند اقدامات لازم برای برندسازی و جلوگیری از سودجویی عدهای فرصت طلب صورت نگرفته است و به همین دلیل هم مصرفکنندگان چای داخلی به جای خرید این محصول به صورت بستهبندی مناسب و استاندارد به دنبال تهیه آن در مراکز فروش به صورت فله هستند.
- بستهبندی استاندارد، راه نجات
رییس اداره چای رامسر دلیل تصمیم مصرفکننده برای خرید فله و بینام نشان چای گفت: مصرفکننده و خریدار چای به اشتباه تصور میکند با خرید این مدل از چای آن را از سرچشمه و منبع اصلی آن خریداری کرده است و هیچ گونه تقلب و ناخالصی در آن وجود نخواهد داشت که این امر نمیتواند به طور مطلق صحیح باشد و تمام مساله این نیست.
اردلان بالابندیان، بستهبندی چای را عامل تعیین کننده برای حفظ کیفیت،بهداشت و سلامت این محصول خواند و افزود:ماهیت چای خشک به دلیل نحوه ساخت و عملآوری آن به گونهای است که در کوتاهترین زمان رطوبت و بوی اطراف جذب و موجب تولید قارچ در چای خشک میشود، ضمن این که کیسههای سلفونی حاوی چای در معرض نور خورشید بلافاصله بوی پلاستیک را به خود جذب میکند که در نتیجه چای بعد از دم کردن کدر و بدطعم و بد رنگ میشود.
وی با بیان اینکه فروش چای به صورت فله و یا در کیسههای سلفونی اصلا مورد تایید ما نیست، افزود: کارخانههایی که تولید را با بستهبندی به مصرفکننده عرضه میکنند دارای تاسیسات آزمایشگاهی معتبر و کارشناس هستند، ضمن آنکه از وزارت صنعت، بهداشت و سازمان استاندارد مجوز اخذ میکنند که این فرایند آنها را در مقام پاسخگویی و مسئولیت پذیری در قبال امنیت غذایی و بهداشتی مصرف کننده قرار میدهد.
به گفته بالابندیان، حمل چای در این کیسهها باعث خورد شدن چای شده که بر رنگ چای اثر میگذارد.
وی در توضیح چای با کیفیت گفت: چای مرغوب باید سنگین باشد، دارای شاخههای پیچدار باشد و وقتی در کف دست میریزی مانند خار دست را اذیت کند.
رئیس اداره چای رامسر گفت: من معتقدم چای باکیفیت باید در یک پوشش استاندارد قرار گیرد که روی آن با بسته کارتونی برای محافظت از نور و رطوبت محفوظ شود و در پایان این پوشش کارتنی نیز یک روکش نایلونی قرار گیرد، علاوه بر آن نام تولیدکننده، تاریخ، مشخصات کالا و حتی شیوه طبخ روی آن درج شود.
به طور کلی در گیلان و مازندران ۵۰ کارخانه تولید چای وجود دارد از این تعداد چندین کارخانه در شهرهای رامسر و تنکابن قرار دارد.
- تعلل کارخانهداران
جعفر امیری یک مصرفکننده چای درباره چایهای بستهبندی شده و خرید چای فله اظهار داشت: در منطقه رامسر کارخانههای چایسازی وجود دارد که در فصل خرید چای عطر آن شهر را فرا میگیرد، اما این درحالیست که تاکنون تبلیغاتی از سوی آنها انجام نشده و من به عنوان مصرفکننده چای با محصولات و یا نام و نشان تولیدات آنها آشنا نیستم.
وی افزود: بنابراین از آنجایی که نام و نشانی از چای محلی به صورت بستهبندی وجود ندارد، ترجیحا به دنبال چای خارجی با عطر و اسانس مصنوعی و یا تهیه چای داخلی به صورت فلهای با عنوان چای محلی و بهاره یا تابستانه از فرودشگاهها هستیم.
این شهروند گفت: به دلیل عدم آشنایی و تخصص ما با چای دارای کیفیت، چای خریداری شده به صورت فلهای پس از مدت کوتاهی عطر و بوی خود را به دلیل کیفیت پائین از دست میدهند و دست ما هم به جایی بند نیست.
یک گردشگر نیز درباره خرید چای محصول کارخانههای محلی در بستهبندی مناسب با برند و نشان تجاری خاص در منطقه گفت: در مدت گشت و گذار در بازارهای محلی نشانی از وجود چای منطقه با برند و بستهبندی مناسب مشاهده نشده ضمن اینکه اکثر فروشگاهها در حال فروش چای به صورت فلهای هستند.
حمید افشار افزود: زمانی قصد خرید چای ایرانی در شمال کشور را دارید مجبورید به دلیل نبود برند خاص این محصول را از فروشگاههای منطقه به صورت فلهای آن هم با قیمت بالای ۶۰ هزار تومان خریداری کنید ضمن اینکه همواره تردیدی مبنی بر ناخالصی و یا امکان قاطی بودن چای گذشته با محصول جدید در بازار وجود دارد.
وی گفت: لازم است مسئولان و یا تولیدکنندگان چای این منطقه همانند چای بستهبندی شده خارجی با برندسازی تولیدات داخلی به دنبال مشتریان باشند تا مردم با خیال آسودهتری نسبت به تهیه محصولات داخلی اقدام کنند.
- مشکلات مالی تولید مانعی برای معرفی محصول
رییس یک کارخانه چای در شهرستان رامسر که دو سال اخیر این محصول را با بستههای کارتونی و مهر استاندارد عرضه میکند درباره چرایی چنین وضعیتی در بازر مصرف چای و خلا تبلیغات گسترده برای معرفی محصول با بستهبندی استاندارد و بهداشتی گفت: در شرایطی که برای تاسیس یک کارخانه تولیدی کوچک درگیر بازپرداخت سنگین تسهیلات بانکی به میزان ۷ برابر وام دریافتی بودیم، توانایی فکر کردن به تبلیغات گسترده و بازاریابی دشوار است ضمن انکه بعد از پرداخت وام ارزش افزوده و مسایل دیگر این بخش گریبان تولید کننده را سخت میفشارد.
اسماعیل طالشی افزود: یکی از عوامل تاثیرگذار بر برندسازی چای داخلی، کمبود مواد اولیه (برگ سبز) در منطقه است ضمن آنکه تغییر نگرش مردم به خرید چای بستهبندی مستلزم تبلیغات زیاد و زمان مناسب است که امکانات مالی ما جوابگوی آنها نیست.
وی ادامه داد: ظرفیت کارشناسی کارخانه ما به میزان ۴۸۰ تن چای خشک در سال است در حالی که در شرایط فعلی ۸۰ تن چای خشک تولید میکنیم و این کمبود برگ سبز چای و مشکلات مالی قطعا بر فرایندهایی که میبایست در جهت معرفی محصول با کیفیت و استاندارد انجام شود تاثیر منفی میگذارد، اما با این وجود و در چنین شرایطی ما همچنان بر کیفیت محصول تمرکز داریم و بازخوردهای خوبی هم هرچند کم دریافت کردیم.
- دلالان، برندگان بازار چای
طالشی با اشاره به مخلوط کردن چای با انواع بی کیفیت ان توسط افراد سودجو و تاثیر ان بر سلب اطمینان مردم در طول سالها گفت: یکی از دلایلی که فروشندگان این محصول، خریداران چای را به سمت چای فله ای سوق میدهند کسب سود بیشتر است.
این تولید کننده توضیح داد: این افراد چای با کیفیت و ممتاز را به صورت فله از کارخانه ما خریداری میکنند، سپس در فروشگاه های خود با قیمت به مراتب بیشتر با بسته سلفونی و به عنوان چای ارگانیک و طبیعی، چای بهاره یا ممتاز، محلی و خالص به فروش میرسانند، که این بستهبندیها غیراستاندارد در کمترین زمان کیفیت چای را از بین میبرد علاوه بر قیمت گزاف ما شاهد مخلوط کردن ان با چای سال گذشته هم هستیم.
نظر شما